Voedings- en dieetadvies | Diabeteseducatie | Tabakologie

Isabel Malfait

Past olie binnen een gezonde voeding?

Vetten leveren energie en dienen als brandstof voor ons lichaam. Ook vetten horen dus bij gezond eten, wel dient er aandacht te zijn voor de inname van het soort vet.

Plantaardige olie zit boordevol onverzadigde vetzuren. Deze hebben een gunstige invloed op onze gezondheid. Ze zorgen er onder andere voor dat er een daling ontstaat van de LDL-cholesterol ("slechte cholesterol"), waardoor het risico op hart- en vaatzieken afneemt.

Bij opmaak van de nieuwe voedingsdriehoek werd olie daarom nu in de donkergroene zone geplaatst. Deze zone omvat de producten die plantaardig zijn en de voorkeur genieten.

Er is een onderscheid tussen de:

  • enkelvoudig onverzadigde vetten: vb.: olijfolie, koolzaadolie, arachideolie, notenolie
  • meervoudig onverzadigde vetten:
    • rijk aan omega 3: vb.: lijnzaadolie, raapzaadolie
    • rijk aan omega 6: vb.: zonnebloemolie, maïsolie, saffloerolie, druivenpitolie, sojaolie
    • rijk aan omega 3 en 6: vb.: tarwekiemolie, walnootolie

Oliën passen binnen een gezonde voeding! Wel zijn ze niet onbeperkt te gebruiken, gezien de hoeveelheid calorieën die ze aanbrengen.

Smakelijk! 

 

 

 

Nutrisa is medeoprichter van:

 

Diabeteseducatie 

 

 

Op 31 mei is het "Werelddag zonder tabak". Als tabakoloog in opleiding kan ik deze actie alleen maar toejuichen!

Wist u dat een roker gemiddeld 10

...
 
 

Facebook